یاد گرفتن‌های چند حسی در دنیای مجازی Reviewed by Momizat on . اين سومين شماره‌ از دور جديد مطالب اين ستون است. پيشتر مدتي به كمك ابزار ساده و علمي «9 پنجره» به تحليل و بررسي گذشته، حال و آينده موضوع ويژه هر شماره از كليك پ اين سومين شماره‌ از دور جديد مطالب اين ستون است. پيشتر مدتي به كمك ابزار ساده و علمي «9 پنجره» به تحليل و بررسي گذشته، حال و آينده موضوع ويژه هر شماره از كليك پ Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » خواندنی ها - Posts » یاد گرفتن‌های چند حسی در دنیای مجازی

یاد گرفتن‌های چند حسی در دنیای مجازی

این سومین شماره‌ از دور جدید مطالب این ستون است. پیشتر مدتی به کمک ابزار ساده و علمی «۹ پنجره» به تحلیل و بررسی گذشته، حال و آینده موضوع ویژه هر شماره از کلیک پرداختیم. در آن شماره‌ها یادآور شدیم که از این ابزار برای شناخت کلی موضوع و ایده‌پردازی استفاده می‌شود. بسیاری از محصولات و فناوری‌های دنیای دیجیتال، تغییرات چشمگیری نسبت به گذشته خود داشته‌اند که در ۹ پنجره‌ها تلاش این بود که چگونگی رسیدن به ایده‌های جدید و کاربردی شده برای شما تشریح شوند.

نوشتیم و گفتیم که هدف از تولد مطالب ۹ پنجره و تعریف این ستون، بردن شما به پشت پرده تفکر خلاق و آموزش و مرور چگونگی طرح ایده‌‌های جدید است. این همان چیزی است که در بسیاری از شرکت‌های صاحب‌نام فناوری اطلاعات نه هر چند وقت یک‌بار بلکه هر روزه در حال رخ دادن است. به عنوان نمونه، اشاره داشتیم به مرور تصویرهایی که از درون گوگل حکایت دارند و فضای کار و ایده‌پردازی این شرکت صاحب‌نام را نمایش می‌دهند.

در مجموعه جدید محتوایی این ستون با تغییری در ابزار و نوع نگاهمان بنا است که از زاویه‌ای جدید به موضوع ویژه کلیک بپردازیم. بدین‌ترتیب از آینده این فناوری و تغییراتی که به‌واسطه آن ایجاد خواهد شد برایتان می‌نویسیم و اشاره‌ای گذرا نیز به چگونگی تفکر منجر به این تغییرات خواهیم داشت. حرفه‌ای‌های دنیا و صاحبان کسب و کار، منتظر کسی نمی‌مانند تا آینده را برایشان بسازد و آن‌ها تابعش باشند. چنین کسانی، خود دست‌ به آینده‌نگاری می‌زنند و آن را می‌سازند. «روندهای تکمل» کشف بزرگ صاحب‌نظران عرصه نوآوری است. این روندها بر اساس تمام اختراع‌ها و تجربه‌های موفق دنیا در زمینه‌های سخت‌افزاری و مدیریتی کشف شده‌اند و امروزه در دست متخصصان دنیای دیجیتال نیز قرار دارند تا آینده مطلوب خود و مشتریانشان را رقم زنند. روندهای تکامل نزدیک به ۳۰ مورد هستند. بر اساس موضوع ویژه هر شماره از کلیک در این ستون به معرفی یک یا چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

 

افزایش به‌کارگیری حواس

۵ حسی «– ۴ حسی «– ۳ حسی «– ۲ حسی «– تک حسی

 

روند افزایش به‌کارگیری حواس، از افزایش تعداد حس‌های درگیر در کار یا محصولی که موضوع صحبت است روایت می‌کند. اینجا که از آموزش صحبت می‌کنیم و از نوع الکترونیکی آن که در خدمت یاددادن نحوه کار و استفاده از فناوری‌ها است، شاهد هستیم و خواهیم بود که اگر مثلا حس بینایی اولین کاربرد را پیدا می‌کند و ابزار مورد استفاده می‌شود، در گام بعدی حس شنوایی به کمک خواهد آمد و بعد یک به یک سر و کله دیگر حواس هم پیدا می‌شود. اگر استفاده از نمایشگر و بلندگو در رایانه‌های امروزی کاملا عادی شده، فردا دستگاه‌ها و حسگر‌های مربوط به لامسه و چشایی و بویایی هم طبیعی جلوه خواهند کرد.

برای روند «افزایش به‌کارگیری حواس» دلایلی مثل بهبود کنترل اقدام متقابل، افزایش مشارکت انسان، غوطه‌وری حسی و ارتقای درک واقعیت از روی شبیه سازی می‌توانند عامل اضافه شدن حس جدیدی به مجموعه حواس قبلی باشند.

روندهای دیگری نیز در ارتباط با موضوع ویژه این شماره کلیک وجود دارند که «کاهش میزان درگیری انسان» از آن جمله است. این روندها گام‌ به گام ایجاد می‌شوند و سیستم و ابزارهای موجود را به مرز تکامل خود در نسل کنونی دانش و فناوری نزدیک می‌کنند.

در مورد آموزش الکترونیکی فناوری‌ها می‌توانیم این‌طور فرض کنیم که:

  1. نمونه‌های مجازی کاملا شبیه به واقع، پیش از تجاری شدن یک فناوری در دسترس ما قرار می‌گیرند تا بتوانیم با پدیده ناشناخته‌ای که بعدا مواجه می‌شویم از قبل آشنا شویم.
  2. هم‌چنان که فناوری در حال تکامل است آموزش‌ها نیز با ابزارهای چندرسانه‌ای پیش می‌روند تا مشتری به یک‌باره خود را دچار یک شوک و ناآگاهی نبیند.
  3. در مورد پزشکی، آموزش‌های فنی و مواردی که حتما نیاز به کارگاه آموزشی و ابزار و وسایل و سوژه واقعی دارند، تلفیقی از حس‌گر‌ها و فضای شبیه‌سازی شده جایگزین هزینه‌های زیاد کارگاه و ماشین‌آلات و ابزار و ادوات کم‌یاب می‌شود. آموزش‌های خلبانی در کابین‌های شبیه‌سازی شده نمونه خوبی از این دست هستند.
  4. تلفیق حس‌ها با همدیگر، یا جابه‌جا شدن آن‌ها با هم، به کمک آموزش‌دهنده و فراگیر می‌آید. حس چشایی، از طریق دیدن یک صفحه وب به شما منتقل می‌شود. بویایی برای دستگاه‌های آشپزی به کمک خانم‌های خانه‌دار و شرکت‌های تولیدکننده می‌آید. ما دستگاه‌هایی را خواهیم دید که دانش دیجیتال بیشتری را می‌طلبد در حالی که همه مشتریان و مصرف‌کنندگان از این دانش بهره یکسان ندارند. این‌جا است که آموزش باید فراتر از متن خواندنی و فیلم دیدنی باشد و باید فراگیر را در فرایند آموزش درگیر کرد.
  5. با افزایش میزان به‌کارگیری حواس، چنین خواهد شد که هر کسی در رایانه شخصی خود، دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مختلف را همراه می‌برد و هر لحظه می‌تواند در موردی که دوست دارد آموزش ببیند و حتا چیزهایی که فکر می‌کند خوب یاد گرفته است را به دیگران را بیاموزد.

ذهن خود را درگیر موضوع کنید و ببینید که شما چه چیزهای تازه‌ای می‌توانید به آن اضافه کنید. اگر حواس پنج‌گانه ما یک به یک وارد فضای آموزش‌های الکترونیکی شوند، چه تحولاتی در آینده نزدیک یا دور رقم خواهند خورد!؟

درباره نویسنده

Mahmoud Karimi

دانش‌آموخته مهندسی صنایع و مدیریت اجرایی از دانشگاه علم و صنعت/ پژوهشگر و مدرس متدولوژی‌های نوآوری نظام‌یافته و تکنیک‌های خلاقیت برای کشف و حل مساله/ نایب‌رییس پیشین موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران، نماینده انجمن TRIZ اروپا در ایران/ دارای تجربه‌های مطبوعاتی از 1372 و برنامه‌سازی مرتبط با مباحث مدیریتی، ترویج تفکر خلاقانه و نوآوری برای رادیو و تلویزیون/ پدیدآورنده کتاب‌های «40 اصل؛ شاه‌کلیدهای تریز برای نوآوری» و «بهبود بی‌تردید» و مقاله‌های ارایه شده در نشریات تخصصی و کنفرانس‌ها

تعداد نوشته ها : 15

ارسال یک دیدگاه

بازگشت به بالا